

Vanessa Hafenbrädl
Hafenbrädl hinterfragt weibliche Archetypen und bricht mit gängigen Rollenbildern.
Ihre Arbeit löst sich von Kategorie, Herkunft, Geschlecht und Spezie.
Vanessa Hafenbrädl schafft immersive Installationen aus Video-Mapping, Glas, Musik und Storytelling. Ihrer Werke verbinden lokale Bezüge mit zeitgenössischen Diskursen und vermitteln gesellschaftspolitische Themen auf emotional intensive und subtile Weise.
Ihr Werk wurde mit zahlreichen Preisen ausgezeichnet, sie erhielt unter anderem den Tassilo-Preis der Süddeutschen Zeitung, für Ihre poetische Bilderzählungen. Jüngst ist Hafenbrädl Teil des Werks "Collected Light Volume Two" von Women in Lighting das international Frauen in der Lichtkunst präsentiert.
Ihre immersiven Installationen konzentrieren sich auf feministische Archive und Recherchen, um synästhetische Installationen zu entwickeln, die auf bestimmte Orte zugeschnitten sind. Sie arbeitet eng mit der Künstlerin und Musikerin Anna McCarthy zusammen, um Geschichten zu entwickeln, die den Betrachter zum Nachdenken und zur Interaktion mit gesellschaftlichen Themen anregen und dazu einladen, sich auf spielerische Weise mit seiner eigenen Geschichte und der anderer auseinanderzusetzen.
Auf ihre Familiengeschichte stieß sie 2019 bei einem Besuch im Glasmuseum Frauenau im Bayerischen Wald. Hafenbrädls waren einst eine Dynastie von Glasbläsern, die handgefertigte Spiegel von außergewöhnlicher Höhe und Breite herstellten.
Aufgeführt werden ihre Videomappings weltweit, von Neuseeland bis Island.
Vanessa Hafenbrädl studiert von 2011 bis 2013 digitalen Film und Animation an der SAE in Hamburg. Seit 2004 engagiert sie sich politisch intensiv für den Erhalt und die Schaffung von Freiräumen in Freiburg, Hamburg und zuletzt in Dießen/Ammersee.
Aufgeführt werden ihre Videomappings weltweit, von Neuseeland bis Island.
Pressestimmen:
Süddeutsche Zeitung 2023:
"Wer versucht, dieser Künstlerin ein Etikett aufzukleben, der wird zwangsläufig scheitern"
Bayerwald Bote 2022:
"Mit äußerster Sorgfalt und einem feinen Gespür hat sie in ihrem Arbeitsprozess unterschiedliche Disziplinen zusammengeführt. Hat Inhalt, Material und Medium stimmig vereint und auf einzigartige Weise gezeigt, wie man Altes und Neues verbinden kann, wie sich Historisches mit Persönlichem verknüpfen lässt und welche Kraft es entfaltet, den Geist eines Ortes zeitgemäß zu visualisieren und spürbar zu machen."
Thüringer Allgemeine 2016:
“Es wirkte erhellend auf eigene Weise, indem sie den Geist des Ortes (genius loci) stets im Blick hatte, ohne ihn platt zu bedienen. Neue Welten taten sich auf.“
PRESSE Auswahl:
Licht Magazin 2/2024:
Vanessa Hafenbrädl
Hafenbrädl questions female archetypes and change common role models.
Her work breaks away from categories, origins, genders and species. Aesthetics transport controversies.
Largeformat video works in public spaces reach a multilayered audience for whom she expands perspectives.
Her work push the viewer into the subconscious, where complexity reigns.
Vanessa Hafenbrädl creates immersive installations using video mapping, glass, music and storytelling. Her works combine local references with contemporary discourses and convey socio-political themes in an emotionally intense and subtle way.
Her work has been awarded numerous prizes, including the Tassilo Prize from the Süddeutsche Zeitung for her poetic pictorial narratives. Most recently, Hafenbrädl is part of the work “Collected Light Volume Two” by Women in Lighting, which presents women in lighting art internationally.
She creates installations that tell untold stories, comprising video mapping, handmade glass, music andstorytelling. Hafenbrädl’s immersive installations focus predominantly on feminist archives and research to develop synaesthetic installations tailored to specific locations. She is interested inenhancing the common decorative nature of public video art with insightful storytelling, incorporating thehistory of a place while also making links to contemporary culture and topical discourse. She works closely with artist and musician Anna McCarthy to develop stories that encourage viewers to thinkand interact with social issues in an all-inclusive way and welcome viewers to explore their own history, aswell as those of others, in a playful manner.
She came across her family history in 2019 during a visit to the Frauenau Glass Museum in the Bavarian Forest. Hafenbrädls were once a dynasty of glassblowers, producing handmade mirrors of extraordinary height and width.
Vanessa Hafenbrädl studied digital film and animation at the SAE in Hamburg from 2011 to 2013.
Since 2004, she has been intensively politically involved in the preservation and creation of open spaces in Freiburg, Hamburg and recently in Dießen/Ammersee.
Her works are performed worldwide, from New Zealand to Iceland.
Press commentaries:
Süddeutsche Zeitung 2023:
"Anyone who tries to stick a label on this artist is bound to fail"
Bayerwald Bote 2022:
"With extreme care and a fine sense, she brought together different disciplines in her work process. Has harmoniously united content, material and medium. She has shown in a unique way how to combine the old and the new, how to link the historical with the personal, and what power it unfolds to visualize the spirit of a place in a contemporary way and make it tangible."
Thüringer Allgemeine 2016:
"It had an illuminating effect in its own way, in that she always had the spirit of the place (genius loci) in mind, without serving it flatly. New worlds opened up."
CV engish:::
2025
-
Part of the Book „Collected Light Volume Two: Women Light Artists“
-
Winner Memmingen Cultural Department competition "Traces of the Peasants' War: an artistic journey to topographical sites of the Peasants' War of 1525“
-
Video/Glass Installation „Glasstides“ Stiftung Nantesbuch Art & Nature
-
Festival of Lights Leipzig Flag Installation
-
Video/Glass Installation Kreiskulturtage Landsberg Chapel Romenthal
2024
-
Scholarship Gile Haindl-Steiner
-
"YOUR SCAPES - REGINA" video/mirror object relight light festival Regensburg
-
Video/mirror object "Frauenbilder" commissioned by the city of Pforzheim "junge Galerie" Pforzheim
-
Video for Anna McCarthy´s "Woman in a landscape" Kammerspiele Munich
-
BBK Support "Verbindungslinien"
-
Winner "Freiham for future" Public Art Munich Kulturreferat Munich
2023
-
Tassilo Award Winner, Süddeutsche Zeitung
-
Nomination for the Art Award by the city of Landsberg/Lech
-
Video installation at the International Children's and Youth Library in Blutenburg, Munich
-
Video Technician at Kammerspiele Munich
2022
-
Artist in Residence at Medienfrische Bschlabs/Tyrol
-
Evi Lichtungen International Light Art Biennial Hildesheim: Video/Flag Object
-
BBK Support for "Angel in the House" Castle and Church Genus Loci Installation
-
BBK Support for Innovative Art Projects "Ghost Squat" Historical Artists House Gasteiger
-
Winner of the Filmzeit Kaufbeuren Video Art Award
-
Honorary Position on the Board of Directors at "freie Kunstanstalt e.V." Bavaria
2021
-
Glass, Meet the Future Film Festival at North Lands Creative, Lybster/Scotland
-
Bright Festival Leipzig, 360-degree Projection
-
"ICHICHICH MEMEME" Video Installation in Schondorf am Ammersee
-
Summer Academy at Bild Werk Frauenau: "Interdisciplinary Glass Course"
-
"WIRWIRWIR" Video Mapping & Flags/Video Object at Kunsthaus Kaufbeuren
-
Curator Demonstration and Cultural Walk "Shaping Open Spaces Preserving Charm" in Dießen
-
Videotechnician at Residenztheater Bavarian State Theater Munich (2016 to 2021)
2020
-
Scholarship from Alexander Tutsek Foundation
-
Luminale Frankfurt: Videomapping on Snow White Monument
-
Snowdance Independent Film Festival: Opening Performance
-
Summer Academy at Bild Werk Frauenau: "Glass Cutting"
2019
-
Summer Academy at Bild Werk Frauenau: "Light and Glass"
-
Technical Glassworks Seminar at Lamberts Waldsassen
2018
-
Hydroshield Projection at "Lux Light Festival" in Wellington, New Zealand
-
Illuminus Light Art Festival in Boston, U.S.A.
-
Lunastrom Aukio Ateliers
-
"La Grúa Encantada": 2nd Prize in Videomapping Competition in Santander, Spain
-
"Oocardium" Light Art Festival in Weilheim
2017
-
Video Concept for "Lilja for Ever" at Residenztheater Munich
2016
-
"List í Ljósi" Light Art Festival in Seyðisfjörður, Iceland
-
Lunastrom: "Wiedemann Sanatorium" Video Installation for Anna McCarthy
-
"Animator" Animated Film Festival in Poznan
-
Winner of Genius Loci Weimar, Hydro-shield Projection "Erlinde"
-
Video Concept for "Servus Salam" at Residenztheater Munich
2015
-
"Off the Radar Festival" in Auckland: Projection Concept, New Zealand
-
Spore Festival at Tapapakanga Regional Park, New Zealand
-
Projection Concept for "Turandot" at Theaterakademie Hamburg
-
Videomapping in Boulogne sur Mer, France
2014
-
"Off the Radar Festival" in Auckland: Projection Concept, New Zealand
-
Genius Loci LAB in Weimar
2011 - 2013
-
Studied Digital Film and Animation in Hamburg
-
Scientific Thesis on "The Importance of Video Projections on German Urban Stages Today, Taking into Account the Technical and Creative Possibilities"
2010 - 2011
-
Lighting Design at Hafenklang Hamburg
-
Internship at Stehmann's "Faust" at Thalia Theater Hamburg, Video Department
2001 - 2009
-
Gas Installation/Pyrotechnics at Theatre Panoptikum Freiburg and Various Theatre Festivals
-
Part of a Team for the Conversion of an 80s Department Store into a Club in Hamburg
-
Engaged in Political Work for the Creation and Preservation of Free Spaces in Freiburg and Hamburg with Bambule!
1999 - 2007
-
VJ for Live Bands and Clubs
-
Autodidactic Learning of Metal and Woodworking Skills
-
Stagehand and Lighting for Various Theaters and Venues including Deutsches Theater Munich, Marienbad Theater Freiburg, Muffathalle, Olympiahalle Munich, Kunstpark Ost Munich, Hafenklang Hamburg, Rote Fabrik Zurich, Fusion Festival Lärz
Facharbeit:
Vom Stellenwert, den Videoprojektionen auf deutschen, städtischen/staatlichen Bühnen heute
einnehmen, unter besonderer Berücksichtigung der technischen und gestalterischen Möglichkeiten.